Vilka nyheter gör rubriker i Sverige?

I nyheterna: Hur ofta gör brotthistorier rubriker i Sverige?

Svenska journalister på polisens presskonferens i Malmö efter en skott i augusti. Foto: Johan Nilsson / TT

https://www.thelocal.se/20191028/what-stories-are-making-headlines-in-sweden-law-and-order-crime?utm_source=piano&utm_medium=onsite&utm_campaign=71&tpcc=se-just-rhs

28 October 2019

Lag och ordning, dödsskjutningar och brottslighet dominerar nyhetsrapporter i traditionella svenska medier och sociala medier, enligt en ny undersökning. Låt oss titta närmare.

Ämnet lag och ordning fick 43 procent av radiotäckningen mellan augusti och september 2019 och 35 procent av TV-täckningen, enligt Mediemätaren , en studie av  Sifo på uppdrag av den offentliga radionyhetssändaren Sveriges Radio Ekot.

Det följdes av rapporter om ekonomin, som båda ägnade upp knappt 20 procent av sin täckning. Dessa rapporter handlade nästan helt om Sveriges nationella höstbudgetförslag .

Vad gäller TV-täckning följdes detta av migration / integration (19 procent), utrikespolitik (18 procent), skatter (16 procent), miljö (13 procent), utbildning (13 procent), opinionsundersökningar (12 procent), politiskt spel- och regeringsfråga (10 procent) och hälsovård (10 procent).

När man tittar på radiotäckningen rundade följande ämnen topplistan: utrikespolitik (22 procent), miljö (16 procent), migration / integration (16 procent), utbildning (14 procent), hälsovård (11 procent), EU / EMU (11 procent), skatter (10 procent), sysselsättning / arbetsmarknad (10 procent).

Och en av sex huvudhistorier i tidningar, TV och radio handlade om brottslighet och polisarbete, enligt Sveriges Radio Ekot , en ökning från fem till 17 procent jämfört med den tidigare undersökningen i april-juli, som den dödliga skjutningen av två kvinnor i västra Stockholm och Malmö sätter media i fokus på gängbrott .

Lag och ordning och migration och integration var de mest omtalade ämnena i sociala medier, vilket representerade cirka 30 procent av Twitter-inlägg och 40 procent av Facebook-inlägg i undersökningen.

Trots uppmärksamheten på den globala klimatstrejken som framfördes av den svenska kampanjen Greta Thunberg, ökade täckningen av miljöfrågor inte mycket, enligt undersökningen.

Undersökningen tittade på följande sändningar och tidningar: SR Ekot 16.45, SVT Rapport 19.30, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten, Expressen och TV4.

Läs hela undersökningen här 



Kategorier:Svensk politik

Etiketter:

3 svar

  1. Det är allt fake news.

    Gilla

%d bloggare gillar detta: