H&M använde initialer som representerar våld mot kvinnor!

Här är en artikel från Russia Today som avslöjar att H&M börjat använda initialer som representerar ”våld-mot-kvinnor” “I love GBV”. Har vi hört om det i svensk media?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Know your abbreviations! H&M slammed for using designer’s initials that also represent violence against women

11 Nov, 2019
författarens namn okänd
https://www.rt.com/news/473174-hm-offends-womens-rights-violence/

H&M har i det senaste varumärket drivit tvivelaktiga och oklara kulturella känsligheter, med dess designer-samarbete gällande märket “I love GBV” vilket har retat upp  kampanjföreträdare för Kvinnors rättigheter som påpekar att förkortningen också betyder könsbaserat våld.

H&M har hamnat i skottgluggen från förespråkare för Kvinnors rättigheter för varumärket som använts i samarbetet med den italienska designern Giambattista Valli. Varumärket innehåller flera produkter – hattar, smycken, trosor – intryckta med parollen “Jag älskar GBV”, som står för antingen Giambattista Valli eller könsbaserat våld, beroende på om läsaren är designintresserad eller en NGO-förespråkare – men sannolikt betyder den inget för stora delar av befolkningen utanför båda lägren.

Varumärket är en obestämbar hylling för könsbaserat våld, även om oavsiktligt, säger Human Rights Watchs Heather Barr som upprördes efter att produkterna presenterades i förra veckan och krävde att de dras bort från marknaden. Avdelningen för Kvinnors rättigheter, viceVD för den välkända NGO, blev förfärad över att hitta artiklarna fortfarande tillgängliga på H&M:s webbplats på måndagen. GBV är ”inte en oklar term”, sa hon till Reuters.

”Genom att komma med detta varumärke i första hand visar på bristen på medvetenhet om kvinnors rättigheter,” förklarade Barr. ”Det enda rätta hade varit att ta bort dem alla och be om ursäkt.”

Könsbaserat våld är ett allvarligt problem – enligt FN påverkar det en av tre kvinnor över hela världen – men förkortningen är inte helt vanlig i USA eller i många delar av Europa, där H&M finns, eller utanför mänskliga rättighetsgrupper där Barr arbetar.

Men H&M som tjänar en global kundkrets, är termen mer populär i Afrika, södra Asien och i Mellanöstern – åtminstone bland dem som talar engelska. En snabbt blick på företagets onlinebutik visar åtminstone på att några av dessa ”I love GBV” -produkter säljs i länder tillhörande dessa regioner.

”Vi fördömer alla typer av våld, och som ett värdestyrt företag tror vi på ett inkluderande och jämlikt samhälle,” sade H&M-talesman Håcan Andersson i ett uttalande som svar på tweets som kritiserade deras varumärke. ”GBV är en förkortning av Giambattista Valli, och alla andra föreningar är rent oavsiktliga.” De har inte tagit bort produkterna från webbplatsen ännu på måndag eftermiddag.

H&M är långt ifrån den första modeföretaget som möter på argument på Twitter över den uppfattade okänsligheten i en design. Stora välkända märken inklusive Gucci, Prada, Dior och Dolce & Gabbana har alla attackerats för brott mot de oskrivna lagarna om politisk korrekthet och tvingats be om ursäkt för sina överträdelser.

”Kulturella antydningar” med vita färgade ansikten och till och med brister på avfart för mångfald har alla kastats i ansiktena på designers som bevis på att de inte förstår social rättvisa.

Medan några av dessa ”faux pas” har gjort rubriker under senare år, är de tillräckligt olyckliga, för att få vem som helst att höja på ögonbrynen. Andra verkar vara produkter av missnöjda sociala medievanor som är fast beslutna om att hitta något att kräkas över. Ironiskt nog, har H&M mycket som gruppen för Kvinnors rättigheter blir upprörda över – Asia Floor Wage – släppte en rapport om könsbaserat våld i sina återförsäljares försörjningskedja ifjol – men ursinnet i det här fallet verkar vara bedränsat till den typen av mindre kulturella okänsligheter som föder mobbing.

 



Kategorier:Svensk politik, Uncategorized, Världspolitik

Etiketter:, ,

%d bloggare gillar detta: