Fusk bakom S miljonlotteri

Visserligen en artikel från 2016, men man frågar sig, har det blivit bättre sedan dess? Lotterna finns ju fortfarande kvar.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

GP avslöjar: Socialdemokraterna har fuskat i försäljningen av sina mångmiljonlotterier. Nu hotar lotteriinspektionen med en varning. – Det är sorgligt att ett stort parti finansierar sig på det här skumma sättet, säger en lotteriköpare till GP.

1 dec, 2016
Per Sydvik

https://www.gp.se/nyheter/sverige/fusk-bakom-s-miljonlotteri-1.4008424?fbclid=IwAR23wu0P1wOmSL8aRDT70XaR84kx3OaYSOLsL4cUruJXRDJTfj4u5kkyub4

Lotteriförsäljning har varit en viktig inkomstkälla för det Socialdemokratiska partiet och ungdomsförbundet i 60 år.

De stora pengarna – i fjol handlade det om ett överskott på 61 miljoner kronor – kommer från Kombilotteriet, Drömreselotteriet och Motorlotteriet.
Tidigare i år genomfördes en reklamkampanj för de tre lotterierna. Den bestod av annonser i tidningar och även adresserade reklamutskick. Det gemensamma för reklammaterialet var att det inte framgick att lotteriernas överskott går till Socialdemokratiska Arbetarpartiet (SAP) och Socialdemokratiska ungdomsförbundet (SSU).
Det är i direkt strid med villkoret för lotterierna:
”Lotter eller motsvarande, informationsmaterial, reklam och liknande för lotteriet ska på ett tydligt och framträdande sätt ange vem som är tillståndshavare eller förmånstagare.”

LÄS OCKSÅ: S ensamma om att driva spel av partierna

Känner sig lurade

Flera personer som fått reklamutskicken har hört av sig till lotteriinspektionen. En av dem är en man i Göteborg, som hört av sig till GP, som prenumererar på flera motortidskrifter och beskriver sig själv som biltokig.
Under våren och sommaren fick han fyra gånger adresserad reklam för Motorlotteriet hemskickat. Ingenstans i materialet framgick att det var Socialdemokraterna som låg bakom. Det fick han reda på när han, av en slump, gick in på lotteriets hemsida.
– Jag har inget emot Socialdemokraterna. Men jag tycker det är sorgligt att ett stort parti finansierar sig på det här skumma sättet, det är inte sjysst, säger mannen.
Tillsammans med en handfull andra personer som också fått utskicken, hörde han av sig till lotteriinspektionen.

Ovanligt med varningar

Den statliga myndigheten gjorde en granskning av utskick och annonser som mellan maj och september skickats ut från Kombispel AB. Granskningen omfattade ett 30-tal annonser.
En enda av dessa annonser angav att (S) var mottagare av överskottet från lotteriet. Men denna uppgift var undangömd i slutet av ett textstycke och var inte ”framträdande”.
Dessutom granskade lotteriinspektionen de talmanus som användes av lotteriernas telefonförsäljare. I dem nämndes inget om vilka som står bakom lotterierna.
Sedan lotteriinspektionen konstaterat att Kombispel överträtt sitt tillstånd skrev de nyligen till SAP och SSU och meddelade att de överväger att ge de politiska organisationerna en varning.
– Arbete pågår hos oss om hur vi ska gå vidare, säger Herman Lindholm, handläggare hos lotteriinspektionen.
Han säger att det är ”väldigt ovanligt” med varningar mot innehavare av lotteritillstånd.

Kombilotteriets tillstånd går ut vid årsskiftet. Skulle en varning ha betydelse för ett kommande tillstånd?
– Det har ingen formell betydelse men det är något som tas med i en framtida tillståndsansökan, säger Lindholm.

Misstag begicks erkänner vd:n

Anders Johansson är vd för Kombilotteriet, vars föregångare (Folkrörelsernas lotteribyrå) startade för 60 år sedan.

Med den långa erfarenheten – hur kan det bli så här?
– Detta var den första stora kampanjen vi haft i tryckt material på sex-sju år. Jag hade inte tillräcklig koll på materialet som gick ut. Det var ett misstag från min sida, säger Anders Johansson.

Men uppgiften om vem som ligger bakom lotterierna saknades också hos telefonförsäljarna?
– Grundmaterialet var det samma i alla kanaler. Det är oerhört olyckligt men vår avsikt har inte varit att medvetet utelämna förmånstagarna, säger Anders Johansson, som påpekar att varken svarsfrekvens eller försäljning ökade under sommarens kampanj jämfört med tidigare där mottagarna av lotteriets överskott angetts på ett korrekt sätt.

Johansson påpekar att informationen framgick i det bekräftelsebrev som lottköpare får, och att de har sju dagars ångerrätt.
– Efter detta blivit känt för oss har vi kallat tillbaka material som var på väg till tryck. Och vi har upprättat checklistor som vi går igenom innan annonsmaterial går iväg.

 

Annonser


Kategorier:Svensk politik, Uncategorized

Etiketter:, ,

1 svar

%d bloggare gillar detta: