Den hemliga regeringens regelbok för märkning av dig som terrorist är avslöjad

Josh Begley, Lynn Dombek, and Peter Maass

July 23 2014

https://theintercept.com/2014/07/23/blacklisted/?utm_source=The+Intercept+Newsletter&utm_campaign=8053036ac4-EMAIL_CAMPAIGN_2019_09_07&utm_medium=email&utm_term=0_e00a5122d3-8053036ac4-132857765

Obama-administrationen har i tysthet godkänt en betydande utvidgning av terroristövervakningssystemet och godkänner en hemlig process som varken kräver ”konkreta fakta” eller ”oåterkallelig bevisning” för att utse en amerikan eller utlänning som terrorist, enligt ett viktigt regeringsdokument som erhållits av The Intercept.

March 2013 Watchlisting Guidance”, är ett dokument på 166 sidor som utfärdades i fjol av National Counterterrorism Center, och beskriver regeringens hemliga regler för att införa individer i deras huvudsakliga terroristdatabas, såväl som ”ingen flyglista” och listan över utvalda, som utlöser förbättrad övervakning på flygplatser och gränsövergångar.

De nya riktlinjerna gör det möjligt för individer att utses till företrädare för terrororganisationer utan bevis för att de faktiskt är kopplade till sådana organisationer, och det ger en enskild tjänsteman i Vita huset den ensidiga myndigheten att placera hela ”kategorier” av människor som regeringen följer genom flyg- och selekteringslistor. Det utvidgar regeringarna av statliga tjänstemän att ”nominera” människor till vaktlistorna baserat på vad som vagt beskrivs som ”fragmentarisk information.” Det gör det också möjligt att avlidna människor övervakas.

Under åren har Obama- och Bush-administrationerna hårt motsatt sig att avslöja kriterierna för att placera namn i databaserna – även om riktlinjerna officiellt är märkta som oklassificerade. I maj åberopade riksadvokaten Eric Holder till och med privilegiet för statshemligheter att förhindra att riktlinjerna för vaktlistan  avslöjas vid tvister som inleddes av en amerikan som fanns med på listan ”utan flyg”. I en utfästelse kallade Holder dem för en ”tydlig färdplan” för regeringens terroristspårningsapparat och tillade: ”Vaktlistan, även om den inte är klassificerad, innehåller information om nationell säkerhet som, om den avslöjas … kan orsaka betydande skada på den nationella säkerheten”.

Regelboken, som The Intercept publicerar i sin helhet, utvecklades bakom stängda dörrar av företrädare för landets underrättelsetjänst, militär och brottsbekämpande anläggning, inklusive Pentagon, CIA, NSA och FBI. Den är inbäddad med 19 byråers vapen och erbjuder den mest fullständiga och avslöjande inblicken i den hemliga historien om regeringens politik för terrorlistor hittills. Det avslöjar ett förvirrande och invecklat system fyllt med undantag från sina egna regler, och den förlitar sig på det elastiska begreppet ”rimlig misstanke” som en standard för att avgöra om någon utgör ett möjligt hot. Eftersom regeringen spårar ”misstänkta terrorister” såväl som ”kända terrorister”, kan individer övervakas om de misstänks vara en misstänkt terrorist eller om de misstänks ha anslutit sig till personer som misstänks för terrorism.

”I stället för en bevakningslista som är begränsad till faktiska, kända terrorister, har regeringen byggt ett stort system baserat på den obevisade och bristfälliga förutsättningen att den kan förutsäga om en person kommer att begå en terroristhandling i framtiden,” säger Hina Shamsi, chef för American Civil Liberties Union (ACLU) nationella säkerhetsprojekt. ”Den farliga teorin svartlistar i hemlighet människor som misstänkta terrorister och ger dem en omöjlig uppgift att bevisa sin oskuld för ett hot som de inte har genomfört.” Shamsi, som granskade dokumentet, tillade, ”Dessa kriterier borde aldrig ha hållits hemliga”.

Dokumentets definition av ”terrorist” -aktivitet inkluderar handlingar som inte ligger  under definitionen bombning eller kapning. Utöver förväntade brott, såsom mord eller gisslan, definierar riktlinjerna också förstörelse av statlig egendom och skadliga datorer som används av finansinstitut som aktiviteter, vilka förtjänar en placering på listan. De definierar också terrorism som alla handlingar som är ”farliga” för egendom och som är avsedda att påverka regeringens politik genom hot.

Denna kombination – en bred definition av vad som utgör terrorism och med en låg tröskel för att utse någon till en terrorist – öppnar vägen för att fängsla oskyldiga människor i hemliga regeringsdragnät. Det kan också vara kontraproduktivt. När resurser ägnas åt att spåra människor som inte är äkta risker för nationell säkerhet, får de faktiska hoten mindre resurser – och kan komma att bli obemärkta”.

”Om en rimlig misstanke är den enda standarden du behöver för att märka någon, då är det en hal sluttning som vi glider ner för här, för då kan du märka vem som helst för vad som helst,” säger David Gomez, en tidigare senior FBI specialagent med erfarenhet av att driva högprofilerade utredningar om terrorism. ”Om du finns på en telefonlista, gör dig inte till terrorist. Det är den typen av information som släpps in där”.

Utfallet är också personligt. Det blir allvarliga konsekvenser för människor som är orättvist märkta som terrorist av den amerikanska regeringen, som delar deras bevakningslista med lokal brottsbekämpning, utländska regeringar och ”privata enheter.” När den amerikanska regeringen i hemlighet märker dig som en terrorist eller terroristmisstänkt, tenderar andra institutioner att behandla dig som en sådan. Det kan bli svårt att få ett jobb (eller helt enkelt att hålla sig ifrån fängelse). Det kan bli betungande – eller omöjligt – att resa. Och rutinmässiga möten med brottsbekämpande enheter kan förvandlas till prövningar.

nomination_chart

År 2012 beskrev Tim Healy, före detta chef för FBI: s Terrorist Screening Center, för CBS News hur vaktlistor används av poliser. ”Så om du kör för fort, blir tagen, kommer de att fråga efter ditt namn,” sa han. ”Och om de stöter på en känd eller misstänkt terrorist, kommer det att dyka upp ett meddelande som säger ”ring Terrorist Screening Center”…. Så nu vet tjänstemannen på gatan att han kanske har att göra med en känd eller misstänkt terrorist. ”Naturligtvis är problemet att den ”kända eller misstänkta terroristen” kanske bara är en vanlig medborgare som inte borde behandlas som en hot mot allmän säkerhet.

Fram till 2001 prioriterade inte regeringen att bygga ett övervakningssystem. Men fram till 9/11 inkluderade regeringens lista över personer som hindrats från att flyga bara 16 namn. Idag har listan med ”ingen flygning” svällt till tiotusentals ”kända eller misstänkta terrorister” (riktlinjerna hänvisar till dem hos KST). Listan väljer ut personer för extra granskning och frågeformulär på flygplatser och gränsövergångar. Regeringen har också skapat flera andra databaser. Den största är Terrorist Identities Datamart Environment (TIDE), som samlar information om terrorism från känsliga militära och underrättelseskällor runt om i världen. Eftersom den innehåller klassificerad information som inte kan distribueras i stor utsträckning finns det ännu en lista, Terrorist Screening Database eller TSDB, som har tagits bort från TIDEs klassificerade data så att den kan delas. När regeringstjänstemän hänvisar till ”bevakningslistan” hänvisar de vanligtvis till TSDB. (TIDE är ansvaret för National Counterterrorism Center; TSDB förvaltas av Terrorist Screening Center vid FBI).

I ett uttalande berättade en talesman för National Counterterrorism Center för The Intercept att ”vaktlistningssystemet är en viktig del av vårt lagenliga försvar för att skydda USA mot framtida terrorattacker” och att ”vaktlistan fortsätter att mogna för att möta ett utvecklande och diffust hot. ”Han tillade att amerikanska medborgare beviljas extra skydd för att skydda sig mot felaktig notering, och att ingen kan placeras på en lista enbart för aktiviteter som skyddas av det första ändringsförslaget. En representant för Terrorist Screening Center svarade inte på en begäran om kommentar.

Systemet har kritiserats under flera år. 2004 klagade senator Ted Kennedy för att han blivit utestängd från att gå ombord på ett flyg vid fem olika tillfällen eftersom hans namn liknade ett alias hos en misstänkt terrorist. Två år senare erhöll CBS News en kopia av listan ”utan flyg” och rapporterade att den inkluderade den bolivianska presidenten Evo Morales och det libanesiska parlamentets chef Nabih Berri. En av bevakningslistorna noterade Mikey Hicks, en Cub Scout som fick sin första notering av många flygplatser vid två års ålder. Under 2007 utfärdade Justitieministeriets inspektörsgenerator en skarp rapport som identifierade ”betydande svagheter” i systemet. Och 2009, efter att en nigeriansk terrorist kunde stiga ombord på ett passagerarflyg till Detroit och nästan detonerade en bomb som sytts in i hans underkläder trots att hans namn fanns med på TIDE-listan, erkände president Obama att det hade förekommit ett ”systemfel”.

Obama hoppades att hans svar på ”underklädesbombare” skulle bli en vändpunkt. År 2010 gav han ökade befogenheter och ansvar till myndigheterna som nominerar individer till listorna och lägger press på dem att lägga till namn. Hans administration utfärdade också en uppsättning nya riktlinjer för vaktlistorna. Problemen fanns dock kvar. År 2012 publicerade US Government Accountability Office en rapport som på ett obetydligt sätt konstaterade att det inte fanns någon byrå som ansvarar för att ta reda på ”om vaktlistorna är relaterad screening eller granskade och uppnår avsedda resultat.” Riktlinjerna reviderades och utvidgades 2013 – och en källa inom underrättelsemiljön levererade därefter en kopia till The Intercept.

tbu2

“Concrete facts are not necessary”

De fem kapitlen och 11 bilagorna till ”Watchlisting Guidance” är fyllda med förkortningar, lagliga citat och numrerade stycken; man läser den som en hemlig lärobok med sitt eget ordförråd. Olika typer av uppgifter om misstänkta terrorister kallas ”nedsättande information”, ”väsentligt nedsättande information”, ”extremt nedsättande information” och ”specialiserad nedsättande information.” Namnen på misstänkta terrorister överförs via ett byråkratiskt ekosystem av ”upphovsmän”. ”Nominatörer”, ”sammanställare”, ”verk” och ”påträffade byråer.” Och ”uppgradering”, vanligtvis ett lyckat ord för resenärer, är återanvända för att betyda att en person har placerats på en mer restriktiv lista.

Dokumentets hjärta kretsar kring reglerna för att placera individer på en bevakningslista. ”Alla verkställande avdelningar och byråer”, säger dokumentet, ansvarar för att samla in och dela information om terroristmisstänkta med National Counterterrorism Center. Det sätter en låg standard – ”rimlig misstanke” – för att placera namn på vaktlistorna och erbjuder en mängd vaga, förvirrande eller motsägelsefulla instruktioner för att mäta den. I kapitlet om ”Minsta betydande avvikande kriterier” – även om titeln är svår att smälta – ger nyckelsatsen med rimlig misstanke liten klarhet:

”För att uppfylla den REASONABLE SUSPICION-standarden måste NOMINATOR, basera sig på omständigheterna i sin helhet, förlita sig på artikulerbar underrättelse eller information som, tillsammans med rationella slutsatser från dessa fakta, rimligen garanterar en bestämning att en person är känd eller misstänkt för att vara eller har medvetet varit engagerad i ett beteende som utgör, förberedelse för, till stöd för, eller är relaterade till TERRORISM och / eller TERRORISTAKTIVITETER”.

Amerikaner och utlänningar kan nomineras till vaktlistorna om de är associerade med en terroristgrupp, även om den gruppen inte har utsetts till en terroristorganisation av den amerikanska regeringen. De kan också behandlas som ”företrädare” för en terroristgrupp även om de inte har ”medlemskap i eller förening med organisationen.” Riktlinjerna noterar bra att vissa föreningar, till exempel att tillhandahålla vaktmästartjänster eller att leverera paket, inte är skäl nog för att övervakas.

Profilering av kategorier av människor

Medan nomineringsprocessen verkar metodisk på pappret finns det i praktiken en genväg runt hela systemet. Känd som en ”hotbaserad påskyndad uppgradering” ger den enstaka tjänstemän i Vita huset den ensidiga myndigheten att höja hela ”kategorier av människor” vars namn visas i de större databaserna på listorna ”utan flyg”. Detta kan inträffa, enligt riktlinjerna, när det finns en ”viss hotbild” som indikerar att en viss typ av individer kan begå en terroristhandling.

Denna extraordinära makt för ”kategorisk bevakningslista” – känd som profilering – ägnas åt assistenten för presidenten för hemlandssäkerhet och bekämpning av terrorism, en position som tidigare innehades av CIA-direktören John Brennan och som inte kräver tillstånd av senaten.

Fickskräp och dykutrustning

Riktlinjerna ger den tydligaste förklaringen till vad som händer när amerikaner och utlänningar dras åt sidan vid flygplatser och gränsövergångar av regeringsagenter. Det femte kapitlet, med titeln ”Encounter Management and Analysis”, beskriver vilken typ av information som är inriktad på insamling under ”möten” med människor på vaktlistorna, liksom de olika organisationer som bör samla in uppgifterna. Department of Homeland Security beskrivs för att ha det största antalet möten, men andra myndigheter, allt från statsdepartementet och kustbevakningen till utländska regeringar och ”vissa privata enheter”, är också involverade i att sammansätta ”mötespaketet” när personer med på bevakningslistan korsar deras vägar. Mötena kan vara möten ansikte mot ansikte eller elektroniska interaktioner till exempel när en bevakad person ansöker om visum.

Förutom uppgifter som fingeravtryck, resplaner, identifieringsdokument och vapenlicenser, uppmuntrar reglerna på bildskärmarna att skaffa information om sjukförsäkring, recept på läkemedel, ”alla kort med en elektronisk remsa på (hotellkort, livsmedelskort, presentkort, ofta flygblad), ”mobiltelefoner, e-postadresser, kikare, peroxid, bankkontonummer, betalningar, akademiska utskrifter, parkeringsbiljetter och vill ha annonser. Den digitala informationen som samlas in inkluderar konton på sociala medier, mobiltelefonlistor, kortnummer, bärbara bilder, USB enheter, iPods, tändvätskor och kameror. All information laddas sedan upp till TIDE-databasen.

Bildskärmarna instruerar också att samla in data om ”fickskräp”, dykutrustning, EZ-pass, bibliotekskort och titlar på alla böcker, tillsammans med information om deras tillstånd – ”t.ex. ny, hundörad, antecknad, oöppnad. ”Visitkort och konferensmaterial är också riktade, liksom ”allt med ett kontonummer” och information om guld eller smycken som bärs av den bevakade. Till och med ”djurinformation” – detaljer om husdjur från veterinärer eller chips – begärs. Regelboken uppmuntrar också insamling av biometriska eller biografiska uppgifter om resepartnern till vaktlistorna.

En talesman för USAID berättade för The Intercept att ”i vissa länder med hög risk, såsom Afghanistan, har USAID fastställt att de kommer att motivera potentiella partnerorganisationer med terroristvaktlistan för att skydda amerikanska skattebetalarnas dollar och minimera risken för oavsiktlig finansiering av terrorism” konstaterade att byrån sedan 2007 har kontrollerat ”namn och annan personlig identifierande information för nyckelpersoner hos entreprenörer och bidragsmottagare.”

Döds och bevakningslistan

Regeringen har kritiserats i stor utsträckning för att de gör det omöjligt för människor att veta varför de har placerats på en övervakningslista och för att det är nästan omöjligt att blir raderad. Riktlinjerna säger på ett tydligt sätt att ”den amerikanska regeringens allmänna politik är varken att bekräfta eller förneka en individs bevakningsliststatus.” Men domstolarna har gjort undantag från den officiella tystnaden: I juni beskrev en federal domare regeringens hemliga borttagningsprocess som okonstitutionell och ”helt ineffektiv.”

Svårigheten att bli borttagen från listan framhävs av ett avsnitt i riktlinjerna som säger att en person kan hållas på bevakningslistan eller till och med placeras på bevakningslistan trots att han frikänts för ett terroristrelaterat brott. Regelboken motiverar detta genom att notera, att dom i amerikanska domstolar kräver bevis över ett rimligt tvivel, medan vaktlistan endast kräver en rimlig misstanke. När misstanken har uppkommit kan inte ens en jurybedömning radera den.

Inte ens döden ger en garanti för att bli raderad. Riktlinjerna säger att namnen på avlidna kommer att stanna kvar på listan om det finns skäl att tro att den avlidnes identitet kan användas av en misstänkt terrorist – vilket National Counterterrorism Center kallar en ”demonstrerad terroristtaktik.” Faktiskt av samma anledning, tillåter reglerna att de avlidna makarna till misstänkta terrorister placeras på listan efter att de har dött.

Om en amerikansk medborgare är placerad på listan ”utan flyg” medan han befinner sig utomlands och avvisas från en flygning som är avsedd för USA, säger riktlinjerna att de bör hänvisas till närmaste amerikanska ambassad eller konsulat, vilket är förbjudet att informera dem om, varför de blockerades från att flyga. Enligt reglerna kan dessa individer beviljas en ”engångsavvikelse” för att kunna flyga, men de kommer inte att få veta att de reser på ett undantag. Tillbaka i USA kommer de inte att kunna gå ombord på en annan flygning.

I dokumentet anges att nominerande organ är ”under fortsatt skyldighet” att tillhandahålla friande information när de dyker upp. Den tillägger att myndigheterna förväntas göra årliga granskningar av amerikanska medborgare och dem med ”green card, som är bevakade. Det är oklart om utlänningar – eller döda – granskas i samma takt. Som regelboken konstaterar är ”vaktlista inte en exakt vetenskap.”

 

 

 

Annonser


Kategorier:Uncategorized, Världspolitik

Etiketter:, ,

3 svar

  1. I like it whenever people come together and share ideas.

    Great website, stick with it! Greetings! Very useful advice within this article!
    It’s the little changes that make the most significant changes.
    Thanks a lot for sharing! Does your blog have a
    contact page? I’m having problems locating it but, I’d like to shoot you
    an e-mail. I’ve got some creative ideas for
    your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward
    to seeing it improve over time.

    Gilla

  2. Har länge sett CIA som värdens största terrororganisation, men har börjat inse att de bara är en liten del av helheten. Det hela får mig att tänka på flera medicinska termer …

    Gilla

  3. ”Wars are the Jews’ harvest, for with them we wipe out the Christians and get control of their gold. We have already killed 100 million of them, and the end is not yet.” — Chief Rabbi in France, in 1859, Rabbi Reichorn.

    – PSTEIN MYSTERY Millionaire model agency boss ‘who had key info on Jeffrey Epstein scandal suddenly vanishes like a ghost without a trace’ Jean-Luc Brunel, 72, https://www.thesuhttps://sputnik.by/lifestyle/20190824/1042517867/Materschinnik-Shnurov-stal-samym-bogatym-rossiyskim-artistom.html?utm_source=24smi&utm_medium=referral&utm_term=2515&utm_content=2418392&utm_campaign=2326n.co.uk/news/9846292/model-agency-boss-jeffrey-epstein-scandal-vanishes/

    http://www.hideoutnow.com/2019/09/us-woman-44-bought-six-day-old-filipino.html

    – ”Bernie Sanders says US should pay for abortions and birth control in ‘poor countries’ to combat climate change”

    Gilla

%d bloggare gillar detta: