Magnesium skambelägger mediciner mot depression

Sayer Ji är grundare av Greenmedinfo.com, en granskare vid International Journal of Human Nutrition and Functional Medicine, medgrundare och VD för Systome Biomed, vice ordförande i styrelsen för National Health Federation, styrkommittémedlem i Global Non- GMO Foundation.

 

I KORTHET

Fakta: Den här artikeln är skriven av Sayer Ji, grundare av Greenmedinfo.com där denna artikel först dök upp.

Reflektera över: Gäller prioriteringen av våra federala hälso- och sjukvårdsmyndigheter och läkemedelsföretag människors hälsa eller vinst? Om det finns effektivare sätt att behandla flera sjukdomar, varför nämner man dem aldrig dem?

Depression är ett av de mest diagnostiserade tillstånden i vår tid, med över 3 miljoner fall i USA varje år, och 350 miljoner tror man är drabbade över hela världen. Konventionell medicin beaktar antidepressiva läkemedel som första behandlingar, inklusive den nyligen godkända injicerade postpartum (förlossningsdepressions) läkemedlet som kostar 34 000 dollar per behandling, motsvarande 16 miljarder dollar i global försäljning fram till år 2023.

Trots deras utbredda användning är dessa läkemedel fyllda med ett batteri av allvarliga biverkningar, inklusive självmordstankar och självmord – är dessa de två sista sakerna du vill se vid ett tillstånd som redan har självmord som en möjlig dödsorsak. Enbart av denna anledning behövs naturliga, säkra och effektiva alternativ mer än någonsin tidigare.

Medan forskning om naturliga alternativ för depression växer dagligen – GreenMedInfo.com: s Depressionsdatabas innehåller 647 studier på över 100 naturliga ämnen som har studerats för att förhindra eller för att behandla depression – det är sällsynt att hitta kvalitetsklinisk mänsklig klinisk forskning i ämnet publicerat i väl- respekterade tidskrifter.

Det är därför en kraftfull studie publicerad i PLOS One med titeln ”Magnesiumtillskottets roll vid behandlingen av depression: En randomiserad klinisk prövning”. Den är så lovande. Magnesium är inte bara säkert, prisvärt och lättillgängligt, och enligt den senaste studien, effektivt för att behandla milda till måttliga symtom på depression.

Medan tidigare studier har tittat på sambandet mellan magnesium och depression, är 2-7 den första placebokontrollerade kliniska studien för att utvärdera om användningen av receptfritt magnesiumklorid (248 mg elementärt magnesium per dag i 6 veckor) förbättrar symptomen på depression.

Studien utfördes såhär:

”En öppen, blockerad, slumpmässig, överkorsningsstudie genomfördes på polikliniker för primärvård på 126 vuxna (medelålder 52; 38 % manliga) som diagnostiserats med och upplever för närvarande milda till måttliga symtom.  De fick ett Patienthälsofrågeformulär- 9 (PHQ-9) med poäng mellan 5 – 19.

Undersökningen innefattade en 6 veckors aktiv behandling (248 mg elementärt magnesium per dag) jämfört med 6 veckors kontroll (ingen behandling). Bedömningarna av depressionssymtom slutfördes vid tvåpartssamtal varje vecka.

Det primära utfallet var nettodifferensen i förändringen av depressionssymptom från baslinjen till slutet av varje behandlingsperiod. Sekundära utfall inkluderade förändringar i ångestsymtom såväl som anslutning till tillskottet, uppträdande av negativa effekter och avsikt att använda magnesiumtillskott i framtiden. Studien utfördes mellan juni 2015 och maj 2016 och tillhandahöll analyserbara data från 112 deltagare”.

Resultatet från studien var följande:

”Förbrukning av magnesiumklorid under 6 veckor resulterade i en kliniskt signifikant nettoförbättring med PHQ 9-poäng – 6,0 poäng (CI – 7,9 – 4,2; P <0,001) och nettoförbättring i generaliserade ångeststörningar- 7 poäng till – 4,5 poäng (Cl – 6,6 – 2,4; P <0,001).

Genomsnittlig tilltro var 83 % till pillerantalet. Tillskotten tolererades väl och 61 % av deltagarna rapporterade att de skulle använda magnesium i framtiden. Liknande effekter observerades oavsett ålder, kön, baslinjens allvarlighetsgrad, magnesiumnivå i början eller användning av antidepressiva behandlingar.

Effekter observerades inom två veckor. Magnesium är effektivt för mild till måttlig depression hos vuxna. Det fungerar snabbt och tolereras väl utan behov av noggrann övervakning av toxicitet”.

I perspektiv överväger konventionella antidepressiva läkemedel att generera ett ”adekvat eller fullständigt behandlingssvar” men på en PHQ-9 skala ”sker en minskning med 5 poäng eller mer från baslinjen.” Vid denna effektivitetsnivå är deras rekommenderade åtgärd: ”Ändra inte behandlingen; genomför en periodisk uppföljning”.

Magnesiumets poäng på -6,0 representerar därför höjden av framgångar inom konventionella förväntningar på ett fullständigt svar, som ibland kallas ”remission”.
I motsats till skillnad resulterar konventionella antidepressiva läkemedel i att nästan hälften av patienterna avbryter behandlingen under den första månaden, vanligtvis på grund av deras kraftfulla och ibland försvagande biverkningar. 8

För att sammanfatta de viktigaste studieresultaten:

  • Det var en kliniskt signifikant förbättring av både depression och ångestpoäng.
  • 61 % av patienterna rapporterade att de skulle använda magnesium i framtiden.
  • Liknande effekter inträffade över ålder, kön, depressionens svårighetsgrad, magnesiumnivåer i början eller vid användning av antidepressiva behandlingar
  • Effekter observerades inom två veckor.

Studiens författare drog slutsatsen:

”Magnesium är effektivt för mild till måttlig depression hos vuxna. Det fungerar snabbt och tolereras väl utan behov av noggrann övervakning av toxicitet. ”

Förutom Depression: Magnesiumets många hälsofördelar och var man finns källan till det

Magnesium är en central aktör i din kroppsenergiproduktion, eftersom den finns i 300 enzymer i människokroppen, inklusive inom den biologiskt aktiva formen av ATP som kallas MG-ATP. Det har faktiskt funnits över 3 751 magnesiumbindande platser identifierade i humana proteiner, vilket indikerar på att det är av den centrala näringsmässiga betydelsen och har kraftigt undervärderats.

Forskning som är relevant för magnesium har samlats under de senaste 40 åren med en jämn hastighet på cirka 2 000 nya studier per år. Vårt databasprojekt har hittills indexerat över 100 hälsofördelar med magnesium. I korthet kommer vi att nämna sju viktiga terapeutiska applikationer för magnesium enligt följande:

Fibromyalgi: Är inte bara vanligt vid magnesiumbrist hos dem som diagnostiserats med fibromyalgi, 9,10 men relativt låga doser av magnesium (50 mg), i kombination med äppelcidervinäger i form av magnesiummalat, har kliniskt visat sig förbättra smärta och ömhet hos dem. 11

Förmaksflimmer: Det finns nu ett antal studier som visar att magnesiumtillskott minskar förmaksflimmer, antingen av sig självt eller i kombination med konventionella läkemedelsmedel. 12

Diabetes, typ 2: Magnesiumbrist är vanligt hos diabetiker av typ 2, vid en förekomst av 13,5 till 47,7 % enligt en 2007-studie. 13
Forskning har också visat att diabetiker av typ 2 med perifer neuropati och kranskärlssjukdom har lägre intracellulära magnesiumnivåer. 14
Oralt magnesiumtillskott har visat sig minska plasmasviktande glukos och höjt HDL-kolesterolet hos patienter med typ 2-diabetes.15
Det har också visat sig förbättra insulinkänsligheten och metabolisk kontroll hos diabetiker med typ 2. 16

Premenstruellt syndrom: Magnesiumbrist har observerats hos kvinnor som drabbats av premenstruellt syndrom. 17
Det är därför ingen överraskning att det har visat sig lindra premenstruella symtom på vätskeretention, 18
samt i stort sett minskat tillhörande symtom med cirka 34 % hos kvinnor, i åldrarna 18-45, då man gett 250 mg tabletter under en 3-månaders observationsperiod. 20
I kombination med B6 har magnesiumtillskott visat sig förbättra ångestrelaterade premenstruella symtom. 19

Kardiovaskulär sjukdom och dödlighet: Låga serummagnesiumkoncentrationer förutsäger hjärt- och kärlsdödlighet. 21
Det finns ett brett spektrum av att magnesium kan ge skyddande effekter. Den kan fungera som en kalciumkanalblockerare, 22 är hypotensiv, 23 den är kramplösande (vilket kan skydda mot kranskärlsspasm), 24 och anti-trombotisk (motverkar blodpropp). 25
Hjärtmuskelcellerna har också extremt täta mitokondrier (så höga som 100 gånger mer per cell än skelettmuskulaturen), cellens ”kraftverk”, som kräver tillräckligt med magnesium för att producera ATP via citronsyrecykeln.

Migränproblem: Magnesiumnivåer i blod har visat sig vara betydligt lägre hos dem som lider av migränattacker.26, 27
En ny artikel i Journal of Neural Transmission med titeln ”Varför alla migränpatienter ska behandlas med magnesium” påpekade att rutinmässiga blodtester förmedlar inte exakt kroppens verkliga magnesiumlagringar eftersom mindre än 2 % finns i det mätbara, extracellulära utrymmet, ”67 % finns i skelettet och 31 % är beläget intracellulärt.” 28 Författarna hävdade att eftersom ”rutinmässiga blodprover inte är vägledande för magnesiumstatus, är empirisk behandling med minst oralt magnesium motiverat för alla migränlidande. ”Oralt magnesiumtillskott har faktiskt visat sig minska antalet huvudvärksdagar hos barn som ofta upplever migränhuvudvärk, 29 och i kombination med l-karnitin, är det effektivt för att minska migränfrekvensen hos vuxna också. 30

Åldrande: Även om naturligt åldrande är en hälsosam process, har accelererat åldrande noterats vara ett särdrag vid magnesiumbrist, 31
särskilt tydligt i samband med långa rymdflygningsuppdrag där låga magnesiumnivåer är förknippade med kardiovaskulärt åldrande över 10 gånger snabbare än vad som inträffar på jorden. 32
Magnesiumtillskott har visat sig vändbart vid åldersrelaterade neuroendokrina och sömn EEG-förändringar hos människor. 33

(Neuroendokrina celler är celler som emottager nervimpulser från till exempel signalsubstanser, och vilka som svar på detta får hormoner att utsöndras i blodet)

En av de möjliga mekanismerna bakom magnesiumbrist associerat åldrande är att magnesium behövs för att stabilisera DNA och främjar DNA-replikering. Det är också involverat i att läka kromosomernas ändar efter att de har delats i mitos. 34

Det är ganska fantastiskt att överväga de nämnda sidofördelarna med magnesiumanvändingen eller tillskott inom ramen för de välkända biverkningarna av farmaceutiska metoder med symptom-sjukdomshantering. I genomsnitt har konventionella läkemedel 75 biverkningar förknippade med deras användning, inklusive dödliga (om än ibland sällsynta). När man överväger magnesiumets många sidofördelar och extremt låga toxicitet (giftighet), är det klart att denna grundläggande mineralintervention (och kostbehov) gör att farmaceutiska metoder för depression utgör en skam.

Bästa källor till magnesium i kosten

Den bästa källan till magnesium är från mat, och ett sätt att identifiera magnesiuminnehållande livsmedel är de som är gröna, dvs. klorofyllrika. Klorofyll, som gör det möjligt för växter att fånga solenergi och omvandla den till metabolisk energi, har en magnesiumatom i centrum. Utan magnesium kunde faktiskt växter inte utnyttja solens ljusenergi.

Magnesium är emellertid till sin elementära form färglös, och många livsmedel som inte är gröna innehåller det också. Poängen är att när den finns komplex med livsmedelsfaktorer, absorberas och utnyttjas den mer effektivt än i sin elementära form, extraherad från kalksten i form av magnesiumoxid.

Följande livsmedel innehåller exceptionellt stora mängder magnesium. De beskrivna delarna är 100 gram, eller drygt tre uns.

Riskli, rå (781 mg)
Tång, agar, torkad (770 mg)
Gräslök, frystorkad (640 mg)
Kryddor, korianderblad, torkat (694 mg)
Frön, pumpa, torkad (535 mg)

Kakao, torrt pulver, osötad (499 mg)
Kryddor, basilika, torkade (422 mg)
Frön, linfrö (392 mg)
Kryddor, kumminfrön (366 mg)
Nötter, brasilienötter, torkade (376 mg)
Persilja, frystorkad (372 mg)

Frön, sesammåltid (346 mg)
Nötter, mandelsmör (303 mg)
Nötter, cashewnötter, rostade (273 mg)
Sojamjöl, avfettat (290 mg)
Vassle, söt, torkad (176 mg)
Bananer, dehydratiserade (108 mg)

Hirs, puffad (106 mg)
Schalottenlök, frystorkad (104 mg)
Purjolök, frystorkad (156 mg)
Fisk, lax, rå (95 mg)
Lök, uttorkade flingor (92 mg)
Grönkål, skotsk, rå (88 mg)

Lyckligtvis, för dem som behöver högre doser, eller inte är benägna att konsumera magnesiumrika livsmedel, finns det kompletterande former som vanligtvis finns på marknaden. Tänk på att för dem som vill dra nytta av sidofördelarna med magnesiumterapi, nämligen dess avföringsmjukgörande och laxerande egenskaper, kommer magnesiumcitrat eller oxid att ge denna ytterligare funktion.

För dem som vill maximera absorptionen och biotillgängligheten är magnesiumglycinat idealiskt, eftersom glycin är den minsta aminosyra som vanligen är kelaterad till magnesium och därför mycket absorberbar.

För mer information om naturliga lösningar för att lösa depression, ladda ner vår gratis e-bok om ämnet ”21st Century Solutions to Depression.”

References:

1) World Health Organization. Depression fact sheet no. 369 2012 [cited 2016 December 20]. Available from: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs369/en/.

2) Jacka FN, Overland S, Stewart R, Tell GS, Bjelland I, Mykletun A. Association between magnesium intake and depression and anxiety in community-dwelling adults: the Hordaland Health Study. Aust N Z J Psychiatry. 2009;43(1):45–52. Pmid:19085527.

3) Huang JH, Lu YF, Cheng FC, Lee JN, Tsai LC. Correlation of magnesium intake with metabolic parameters, depression and physical activity in elderly type 2 diabetes patients: a cross-sectional study. Nutrition J. 2012;11(1):41. pmid:22695027; PubMed Central PMCID: PMC3439347.

4) Tarleton EK, Littenberg B. Magnesium intake and depression in adults. J Am Board Fam Med. 2015;28(2):249–56. Pmid:25748766

5) Yary T, Lehto SM, Tolmunen T, Tuomainen T-P, Kauhanen J, Voutilainen S, et al. Dietary magnesium intake and the incidence of depression: a 20-year follow-up study. J Affect Disord. 2016;193:94–8. Pmid:26771950

6) Eby GA, Eby KL. Rapid recovery from major depression using magnesium treatment. Med Hypotheses. 2006;67(2):362–70. pmid:16542786

7) N Engl J Med. 2000 Dec 28;343(26):1942-50. Managing depression in medical outpatients.

8)  Damiano Piovesan, Giuseppe Profiti, Pier Luigi Martelli, Rita Casadio. 3,751 magnesium binding sites have been detected on human proteins. BMC Bioinformatics. 2012 ;13 Suppl 14:S10. Epub 2012 Sep 7. PMID: 23095498

9) G Moorkens, B Manuel y Keenoy, J Vertommen, S Meludu, M Noe, I De Leeuw. Magnesium deficit in a sample of the Belgian population presenting with chronic fatigue. Magnes Res. 1997 Dec;10(4):329-37. PMID: 9513929

10)  J Eisinger, A Plantamura, P A Marie, T Ayavou. Selenium and magnesium status in fibromyalgia. Magnes Res. 1994 Dec;7(3-4):285-8. PMID: 7786692

11)  I J Russell, J E Michalek, J D Flechas, G E Abraham. Treatment of fibromyalgia syndrome with Super Malic: a randomized, double blind, placebo controlled, crossover pilot study. J Rheumatol. 1995 May;22(5):953-8. PMID: 8587088

12) GreenMedInfo.com, Atrial Fibrillation and Magnesium (5 studies)

13)  Phuong-Chi T Pham, Phuong-Mai T Pham, Son V Pham, Jeffrey M Miller, Phuong-Thu T Pham . Hypomagnesemia in patients with type 2 diabetes. Clin J Am Soc Nephrol. 2007 Mar;2(2):366-73. Epub 2007 Jan 3. PMID: 17699436

14)  M de Lordes Lima, T Cruz, J C Pousada, L E Rodrigues, K Barbosa, V Canguçu. The effect of magnesium supplementation in increasing doses on the control of type 2 diabetes. Diabetes Care. 1998 May;21(5):682-6. PMID: 9589224

15) Y Song, K He, E B Levitan, J E Manson, S Liu. Effects of oral magnesium supplementation on glycaemic control in Type 2 diabetes: a meta-analysis of randomized double-blind controlled trials. Cardiovasc Toxicol. 2008;8(3):115-25. Epub 2008 Jul 8. PMID: 16978367

16)  Martha Rodríguez-Morán, Fernando Guerrero-Romero. Oral magnesium supplementation improves insulin sensitivity and metabolic control in type 2 diabetic subjects: a randomized double-blind controlled trial. Diabetes Care. 2003 Apr;26(4):1147-52. PMID: 12663588

17)  F Facchinetti, P Borella, G Sances, L Fioroni, R E Nappi, A R Genazzani. Oral magnesium successfully relieves premenstrual mood changes. Obstet Gynecol. 1991 Aug;78(2):177-81. PMID: 2067759

18)  A F Walker, M C De Souza, M F Vickers, S Abeyasekera, M L Collins, L A Trinca. Magnesium supplementation alleviates premenstrual symptoms of fluid retention. J Womens Health. 1998 Nov;7(9):1157-65. PMID: 9861593

19)  S Quaranta, M A Buscaglia, M G Meroni, E Colombo, S Cella. Pilot study of the efficacy and safety of a modified-release magnesium 250 mg tablet (Sincromag) for the treatment of premenstrual syndrome. Am J Gastroenterol. 2008 Dec;103(12):2972-6. PMID: 17177579

20) M C De Souza, A F Walker, P A Robinson, K Bolland. A synergistic effect of a daily supplement for 1 month of 200 mg magnesium plus 50 mg vitamin B6 for the relief of anxiety-related premenstrual symptoms: a randomized, double-blind, crossover study. J Womens Health Gend Based Med. 2000 Mar;9(2):131-9. PMID: 10746516

21) Thorsten Reffelmann, Till Ittermann, Marcus Dörr, Henry Völzke, Markus Reinthaler, Astrid Petersmann, Stephan B Felix. Low serum magnesium concentrations predict cardiovascular and all-cause mortality. Atherosclerosis. 2011 Jun 12. Epub 2011 Jun 12. PMID: 21703623

22) Andrea Rosanoff, Mildred S Seelig. Comparison of mechanism and functional effects of magnesium and statin pharmaceuticals. J Am Coll Nutr. 2004 Oct;23(5):501S-505S. PMID: 15466951

23)  GreenMedInfo.com, Magnesium’s Hypotensive Properties.

24) GreenMedInfo.com, Magnesium’s Antispasmodic Properties.

25) Joen R Sheu, George Hsiao, Ming Y Shen, Yen M Lee, Mao H Yen . Antithrombotic effects of magnesium sulfate in in vivo experiments. Int J Hematol. 2003 May;77(4):414-9. PMID: 12774935

26) Afshin Samaie, Nabiollah Asghari, Raheb Ghorbani, Jafar Arda. Blood Magnesium levels in migraineurs within and between the headache attacks: a case control study. Pan Afr Med J. 2012 ;11:46. Epub 2012 Mar 15. PMID: 22593782

27) Mahnaz Talebi, Dariush Savadi-Oskouei, Mehdi Farhoudi, Solmaz Mohammadzade, Seyyedjamal Ghaemmaghamihezaveh, Akbar Hasani, Amir Hamdi. Relation between serum magnesium level and migraine attacks. Neurosciences (Riyadh). 2011 Oct ;16(4):320-3. PMID: 21983373

28) Alexander Mauskop, Jasmine Varughese. Why all migraine patients should be treated with magnesium. J Neural Transm. 2012 May ;119(5):575-9. Epub 2012 Mar 18. PMID: 22426836

29)  Fong Wang, Stephen K Van Den Eeden, Lynn M Ackerson, Susan E Salk, Robyn H Reince, Ronald J Elin. Oral magnesium oxide prophylaxis of frequent migrainous headache in children: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Eur J Endocrinol. 2009 Apr;160(4):611-7. Epub 2009 Jan 29. PMID: 12786918

30) Ali Tarighat Esfanjani, Reza Mahdavi, Mehrangiz Ebrahimi Mameghani, Mahnaz Talebi, Zeinab Nikniaz, Abdolrasool Safaiyan. The effects of magnesium, L-carnitine, and concurrent magnesium-L-carnitine supplementation in migraine prophylaxis. Biol Trace Elem Res. 2012 Dec ;150(1-3):42-8. Epub 2012 Aug 17. PMID: 22895810

31) David W Killilea, Jeanette A M Maier. A connection between magnesium deficiency and aging: new insights from cellular studies. Magnes Res. 2008 Jun;21(2):77-82. PMID: 18705534

32) GreenMedInfo.com, What We Learned From The Accelerated Aging of Astronauts

33) Katja Held, I A Antonijevic, H Künzel, M Uhr, T C Wetter, I C Golly, A Steiger, H Murck. Oral Mg(2+) supplementation reverses age-related neuroendocrine and sleep EEG changes in humans. Pharmacopsychiatry. 2002 Jul;35(4):135-43. PMID: 12163983

34) William J Rowe. Correcting magnesium deficiencies may prolong life. Clin Interv Aging. 2012 ;7:51-4. Epub 2012 Feb 16. PMID: 22379366

 

Annonser


Kategorier:Hälsa, Uncategorized

Etiketter:,

1 svar

%d bloggare gillar detta: